De taak van de journalist

Voor de verandering heb ik vandaag een email gestuurd aan het AD (brieven@ad.nl). Directe aanleiding was een paginagroot interview met hun hoofdredacteur Jan Bonjer in … de Volkskrant (zaterdag 27 aug., pag. 29). Een maand of wat geleden heb ik noodgedwongen mezelf moeten ‘behelpen’ met het AD. Jan Bonjer zegt in het interview dingen die goed aansluiten bij mijn ervaringen. Met name was ik blij verrast met zijn opmerkingen over ‘waarheidsvinding’ en ‘voorlichting’, de twee kerntaken van de journalist. Daarmee bevestigde hij mij in de mening die ik een tijdje geleden in een privé-email aan een medeweblogger kenbaar maakte. Ik maak jullie nu deelgenoot en ben natuurlijk, zoals altijd hier, in voor een dissonant of juist bevestigend geluid.

De vandaag aan het AD gestuurde email:

Aan een medeweblogger schreef ik een tijdje geleden een commentaar dat ik het AD nu niet meer wil onthouden, zeker na lezing van het interview met jullie hoofdredacteur Jan Bonjer in ‘mijn’ krant, de Volkskrant:
Volgens jou is de kerntaak van een journalist waarheidsvinding en kritisch volgen van verantwoordelijken. Mij lijkt het dat voorlichting de kerntaak is. De lezer/kijker (c.q. de consument) wil geïnformeerd worden. Die consument zal wellicht, daarnaar gevraagd, aangeven vanzelfsprekend in de waarheid en een kritische beschouwing geïnteresseerd te zijn, maar op een onderbewust niveau wil de consument wellicht toch ook die waarheid en kritiek voorgeschoteld krijgen op een bepaalde manier en in een zekere dosis. Ik heb een aantal weken min of meer gedwongen het moeten doen met het AD. Dat was een verademing, omdat, zo viel althans mij op, die krant zich veel moeite getroost het nieuws positief over te brengen. Hun hoofdredacteur lijkt de redactieleden de opdracht te geven vooral een positieve wending aan het verhaal te geven. Daarbij moet me nog van het hart dat het AD een betere voorlichter is dan de Volkskrant, gezien de vele statistiekjes en grafiekjes, die in de Volkskrant veel minder voorkomen. De redactie van het AD presteert daarom journalistiek beschouwd (ervan uitgaande dat de kerntaak voorlichting is) beter dan de Volkskrant. Verder lijkt de AD-redactie zich meer moeite te getroosten de teksten begrijpelijk te houden, alweer vergeleken met de Volkskrant. Weer een reden minder om op het AD neer te kijken en op te kijken naar de Volkskrant.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s