Sloom en slaperig?

Uit een ondezoek aan de TU Eindhoven is gebleken dat op de werkplek de lichtsterkte zo’n 1000-1500 lux hoort te zijn. Licht prikkelt cellen in het netvlies die signalen doorgeven aan onze biologische klok. Als er te weinig licht op de werkplek is, dan worden werkers sloom en slaperig. Bovendien slapen zij ’s nachts minder goed. Een burolamp zorgt voor ongeveer 100 lux. De gewenste hoeveelheid komt overeen met het licht op een bewolkte dag.

Mijn bron inzake bovenstaande: Psychologie Magazine, november 2005.

Ik moest opeens aan een collega denken, hoewel mijn eigen werkplek veelal ook slechts door een burolampje wordt beschenen.
Nou weet ik uit eigen ervaring dat het niet meevalt om de lichtsterkte op het gevoel te schatten. Ik heb zelf een half jaar geleden een luxmeter gehanteerd en kan je verzekeren dat het ook best moeilijk is om binnen een luxsterkte van meer dan 1000 te verkrijgen. Vlak bij het raam lukt dat wel beter. TL-verlichting helpt ook. Misschien moeten we maar eens per afdeling of bedrijf een luxmeter aanschaffen!

6 gedachten over “Sloom en slaperig?

  1. Over het algemeen zijn werkgevers niet zo gul om te willen investeren in hun werknemers. 😉 Ik weet niet wat zo’n luxmeter kost, maar waarschijnlijk zal het daar niet bij blijven en moeten ze ook hun verlichting flink aanpakken. 8)
    In de tijd dat ik nog aan het werk was gebruikten ze daar een enorme hoeveelheid TL-licht. Vond het zelf vervelend licht, te fel 8) en werd er regelmatig duizelig van. 😦

    Like

  2. Peter, ik geloof niet dat we erg veel verder komen met Yep is het niet? 😛
    De discussie over Gretta open gooien bracht wat meer leven in de brouwerij! 😉
    Trouwens waar is Rogier, niets meer gehoord! Heeft hij toch nog een date? Of mogen wij dat niet weten? 😀

    Like

  3. Rogier heb ik dit weekend gebeld. Hij heeft, na mijn tip, ook gereageerd op zijn blog. Ja, ’t is wel stilletjes momenteel hier. Terwijl we toch maar liefst 4 onderwerpen op één dag hadden. Afijn, ik heb weer een nieuw onderwerpje erbij gezet. 8)

    Like

Geef een reactie

