Zoek Klaassen, vind Jansen

c38af5bf43 In de VS heeft een federale rechter een aanklacht tegen Google ongegrond verklaard. Wat is het geval. Een bedrijf dat via Google Adwords adverteert, doet dat op basis van sleutelwoorden. Zo zal een lokale sportwinkel, naast een opgave van de regio, mogelijk een hele rits sportclubs uit de buurt noemen, alsook namen van sportkleding, zoals ‘sportbroek’. Maar ook merknamen als Nike en Adidas zitten er waarschijnlijk bij. Wanneer een potentiële klant die in dezelfde regio woont in Google iets intikt als “sportbroek nike edo” zal mogelijk de link naar de sportwinkel hoog op de lijst getoond worden. Tot zover niets aan de hand. Maar wat te denken van het geval dat de sportwinkel ook nog eens de namen van zijn directe concurrenten als sleutelwoord opgeeft? Sportwinkel Jansen is wellicht concurrent van de even verderop gelegen sportwinkel Klaassen. Stel dat iemand via Google de website zoekt van sportwinkel Klaassen en dan vervolgens daarbij de link naar sportwinkel Jansen kado krijgt? Ik kan me voorstellen dat Klaassen daar niet blij mee zal zijn.

Ook een Amerikaans bedrijf was daarmee niet blij en besloot Google erop aan te spreken bij de rechter. Die rechter heeft de klacht nu echter afgewezen. Probleem is wellicht dat de klacht op bepaalde gronden gestoeld was. De klagende partij vond dat er sprake was van inbreuk op het merkenrecht (violating trademark). Ze hadden wellicht beter een andere ingang kunnen zoeken. De rechter vond niet dat het noemen van een bedrijfsnaam of –merk als zoekterm een inbreuk van dat merkenrecht inhoudt. Bovendien kan merkenrecht alleen actief worden afgedwongen; d.w.z. dat de eigenaar van de naam of het merk actief misbruik moet opsporen en aanpakken. En verder zou het niet zozeer Google zijn die dan zou moeten worden aangepakt, want die is slechts aanbieder van een advertentiemethode, maar de adverterende partij. In Frankrijk is er trouwens door de rechter in een vergelijkbaar geval anders beslist; daar verloor Google wel zo’n aanklacht.

Mijn mening is dat het onbehoorlijk is om de namen en merken van concurrenten op te nemen als sleutelwoorden voor het eigen bedrijf. Er zou een advertentie-ratrace ontstaan als dit gemeengoed werd. Immers, elke concurrent is dan min of meer verplicht om aan deze advertentiestrijdwijze mee te gaan doen om negatieve effecten teniet te doen. Mocht het zo zijn dat wetgeving daar nog geen beperkende regels voor heeft, dan is het nodig er wetsregels aan te gaan wijden.

Een ander punt dat aandacht verdient is dat het voor de Google-consument mogelijk moet zijn om te achterhalen op basis van welke sleutelwoorden een bepaald bedrijf in de door Google opgehoeste lijst is komen bovendrijven. Misschien is dit al mogelijk, maar mij is het pad naar deze informatie niet bekend. Jou wel?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s