Is de grote nierdonorshow doorgestoken kaart?

9262c1a796 Zojuist is ‘de Bart de Graaff donoravond’ show begonnen. De ongeneeslijk zieke vrouw en de nierbehoeftigen hebben zichzelf gepresenteerd en de notaris heeft het nier-overdrachtdocument publiekelijk overhandigd aan de presentator. Ook het voorselecteren van de drie kanshebbers uit 25 nierbehoeftigen is net gedaan. Daarbij vielen eerstens de mensen boven 50 af, vervolgens de rokers, daarna de jonkies en tenslotte degenen met mindere hobbies als chatten. Nou, dat was dus al controversieel, want dit gaat nogal in tegen de heersende medische ethiek.

Momenteel zitten de nierbehoeftigen en de nierdonor in de studio tegenover elkaar, omringd door een publiek, als ware het een show van Catherine Keyl. Gek, maar op een of andere manier voorvoel ik de afloop, straks om 21:55 uur.

De afloop zal zijn dat we te horen krijgen dat de ongeneeslijk zieke mevrouw helemaal niet ongeneeslijk ziek is, maar gewoon een goede actrice. De nierbehoeftigen zijn wel echt, maar hebben het spel meegespeeld. Het echte oogmerk van allen: Ons confronteren met de problematiek, ons overhalen donor te worden.

Er zijn zo’n 80 andere media ‘live’ bij de uitzending aanwezig. Die zijn óf van tevoren ingelicht over de afloop, óf straks net zo stomverbaasd als de kijkers. Alle kijkers behalve ik dan… en nu jij ook.

7 gedachten over “Is de grote nierdonorshow doorgestoken kaart?

  1. BNN is een schunnige omroep omdat iedereen gelooft dat deze omroep in staat is om zo’n show te geven. Dat de omroep het niet gedaan heeft, pleit niet voor hen. Ze hebben al zo’n naam dat niets hun te bizar is! Ja, u vraagt en wij draaien. Ajakuka! Leve de mens!

    Like

  2. Zo schunnig was het niet geweest overigens, naar mijn idee. Laten we wel zijn, de criteria die de medici wèl, namens de samenleving, hanteren zijn tot stand gekomen na het nodige ethische debat. leeftijd, roken en andere criteria spelen eventueel een rol, maar dan vooral een medische. Uiterlijk, religie, politiek, ras worden geacht geen rol te spelen. Dit alles dus na gevoerd debat en de gemaakte keuzes waren heus niet altijd de moreel enig juiste keuzes.
    In een, wat medische ethiek betreft, minder vergevorderde samenleving zou die show niet schunnig zijn geweest. En idem wanneer het ethisch debat af en toe iets andere keuzes had opgeleverd.
    Jouw beschuldiging van ‘schunnig’ is daarom wat mij betreft nogal relatief en zegt me vooral iets over de mate waarin jij achter de gestelde keuzes staat.

    Like

  3. Beste pvl, de namen van programma’s zijn onder andere: “neuken doe je zo” EN “spuiten en slikken”. Als je dit niet ranzig en schunnig vindt, ben ik een hypocriete moraalridder en bedank ik je voor dit compliment waarop wij beiden uitspreken: Ajakuka!!
    Datishardman

    Like

  4. Ook degenen die zulke programma’s op voorhand bekritiseerden, waren achteraf van mening dat BNN toch redelijk verantwoord met de materie was omgegaan. Het is duidelijk welke doelgroep bereikt moest worden. Daar behoort de gemiddelde brave kerkganger niet bij, uiteraard. Maar niet heel Nederland is brave kerkganger.

    Like

  5. Overigens, ik ga je nu heus niet het predikaat ‘hypocriete moraalridder’ geven en je hoeft me voor dat compliment dus ook niet te bedanken hoor. 🙂

    Like

  6. wauw Peter, mijn complimenten dat je dit hebt doorzien. Ik heb het net als de rest van de wereld niet door gehad. Nu vind ik het een top prestatie van BNN om op deze manier iets te forceren in het doneren van … en verder ben ik net terug van vakantie van Terschelling met Von en Vloor met een F en kan u allen Oerol aanbevelen!!! ciao grote broer van mijn dierbare vriend. 🙂

    Like

Geef een reactie

