Google Glass – De volgende stap naar een efficiënte maatschappij

Dit is een vrije vertaling van het volgende artikel: Google Glass; Making Life Efficient Through Privacy Invasion

De tegenwoordige wereld lijkt wel te worden gedomineerd door bedrijven die heviger dan ooit tevoren de informatiestromen exploiteren, teneinde via ons aller consumptie hun geld te kunnen verdienen. Mogelijk is mee kunnen kijken met die consumenten de beste manier om die consumptie te ‘optimaliseren’ (ofwel er goed aan te kunnen verdienen). Immers, via die weg zou heel specifiek kunnen worden ingespeeld op de behoeften. Google Glass is een bril met een camera en projector aan boord die in contact staat met bijvoorbeeld een smart phone. Daardoor is het een lens die niet alleen voor de bezitter een scherper of donkerder beeld oplevert. Het wordt daarmee ook een projectiescherm dat allerhande informatie over je zicht op de echte wereld heen kan leggen. Echter, het is nog meer dan dat. Het is daardoor namelijk ook hèt middel om alles wat de drager ziet (en wellicht nog meer!) door te geven aan anderen. Wie die anderen zijn en wat die anderen ermee kunnen of zullen doen is eigenlijk ongewis, al zal een bedrijf als Google ons ervan trachten te overtuigen dat die informatie bij hen in goede handen is.

Dat gezegd hebbende, toch is het op een hoop punten niet een volstrekt nieuwe technologie. Wel is het een nieuw stuk gereedschap dat bepaalde problemen die de afgelopen jaren zijn ontstaan door “technologische innovaties” alleen maar gaat verergeren.

De huidige versie van Google Glass lijkt niet de technologie te bezitten die onze manier van leven echt drastisch verandert. Alles wat het biedt wordt door de huidige generatie smart phones ook reeds geboden. De doorsnee smart phone biedt al de gelegenheid om de weersverwachting te achterhalen, om e-mails te ontvangen, om teksten te versturen, om het internet af te zoeken. Ook instructies kunnen allang handsfree aan de mobiele telefoon gegeven worden. Het enige dat nog niet kon is het verbinden van de telefoon met de ogen of het aansluiten op de zintuigen zodanig dat de drager als het ware één wordt met de technologie. Glass is geen telefoon, maar meer een Bluetooth headset voor de ogen. Reeds de eerste versies zullen draadloos verbonden zijn met de microprocessor van de smart phone van de drager en ze zullen herkenningssoftware gebruiken. Dankzij die herkenningssoftware kunnen beelden worden geprojecteerd op het glas, precies daar waar die informatie het best tot zijn recht komt. Kijk je naar een kerk en vraag je je af hoe deze heet? De naam zal dan onder of boven dat gebouw worden geprojecteerd. Google beweert dat het een completere en betere beleving van wat je ziet zal opleveren. En zo wordt het ook mogelijk om foto’s en video’s in combinatie met de GPS-coördinaten op te nemen, al of niet tezamen met de aanvullende informatie. Deze kenmerken worden door menigeen ervaren als een ware evolutie. Toch bieden bijvoorbeeld smart phones deze dingen ook al, afgezien dan dat de vinger wordt vervangen door het oog.

Glass is feitelijk een verergering van reeds bestaande problemen die het gevolg zijn van al dat tegenwoordige slimme gereedschap. En de voordelen wegen niet op tegen die problemen. Met Google Glass rekent Google erop dat het in de gelegenheid zal worden gesteld geregeld ook advertenties te mogen projecteren op het schermpje. Met Glass zal het wel anders aangepakt gaan worden; tot nu toe moet Google nog inspelen op wat wordt ingetikt met de vingers. Die afhankelijkheid verdwijnt, want Glass neemt ook waar wat de drager niet intikt en zal zelf snel de advertentie erbij kunnen zoeken. Dit zal als opdringerig kunnen worden ervaren, want de drager heeft geen invloed op wat Glass waarneemt. Er rest geen andere keus dan Google Glass wel of niet te dragen. Doe je dat wel, dan moet je ook de ‘ervaring’ ondergaan.

Glass zal worden geadverteerd als “efficiënt”, als een middel dat slechts de voor jou echt relevante advertenties toont. Houd het er maar op dat ze bedoelen dat je nog meer zal worden blootgesteld aan prikkels om te consumeren en dat het nog moeilijker zal worden om die prikkels te weerstaan.

Een ander bedrijf dat begonnen is met het op die manier belagen van ‘de consument’ en dat omschrijft als een goedhartige daad om onze ervaring met de wereld relevanter te maken is Facebook. In het vormgeven van hun advertentiestrategie is het niet langer slechts afhankelijk van wat gebruikers willen prijsgeven, maar maken zij ook gebruik van gegevens die van buitenom komen (“no longer relying solely on what users reveal about, but instead using outside sources of data to learn even more”) om de gebruikers advertenties te tonen die in extreme mate op hen afgestemd zijn. Facebook zegt dat op deze manier de marketingmensen in staat zullen zijn het juiste publiek te bereiken voor het juiste product en dat consumenten advertenties zullen zien die meer “relevant” voor ze zullen zijn. Facebook geeft tegenwoordig zijn gebruikers niet langer de keuze om wel of niet persoonlijke informatie te verstrekken. Bepaalde informatie moet, graag of niet, gewoon verstrekt worden. Zo mag er niet meer met een pseudoniem gewerkt worden. Door die echte persoonlijke informatie (denk met name aan de echte naam) te koppelen aan allerhande informatie die ook extern beschikbaar is, weet het bedrijf voldoende voor dat type adverteren. Idem zal Google het gaan doen met Google Glass.

Alles dat de brildrager zal zien, zal Google kunnen zien. Sterker, Google zal nog meer kunnen zien, want het kan niet alleen zien waar de ogen op gericht zijn, maar ook alles in de periferie. En om het nog erger te maken, de brildrager is niet eens eigenaar van de gegevens, is niet bij machte deze te beheren en weet zelfs niet hoe die opgeslagen en gebruikt worden. De ontwerpers hebben onthuld dat Glass ook elke 5 seconden automatisch een foto maakt. Concreet: tot 17.280 foto’s worden automatisch elke dag gemaakt zonder enige toestemming. Die foto’s worden ergens desnoods permanent opgeslagen en met geavanceerde herkenningssoftware zou wie dan ook de locatie van de foto’s kunnen uitzoeken. Dit opent de deur naar overvallen en andere misdaden, alsmede naar de onthulling van allerhande intieme details, slechts door zoekacties op internet en in aparte bestanden. Stel je een wandelende surveillance-camera voor die jou en alle anderen de hele dag openlijk volgt, zonder jouw toestemming.

Er zijn serieuze nadelen aan verbonden als alles wat er gezegd wordt – heimelijk dan wel onopvallend – opgenomen kan worden en zelfs kan worden omgezet in – ook nog eens doorzoekbare – tekst. De ‘speech to text’ technologie is al een tijdje vergevorderd en wordt ook door de zoekmachine van Google gebruikt. Gecombineerd met het constant opnemen van spraak kan dat een ernstige beperking van ieders individuele vrijheid inhouden. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid van Google Glass om video’s op te nemen. Weliswaar kan dat ook reeds nu, door je mobiele telefoon of een camera te richten, maar opnemen via een bril gaat behoorlijk veel verder omdat het minder opvallend en ook langduriger kan worden gedaan. Zo kunnen ook jou volkomen onbekenden je op hun video’s vastleggen.

Los van de genoemde advertentiemogelijkheden en inbreuk op je privacy is ook veiligheid een serieuze zorg. Iemand voorzien van een bril met ingebouwd projectieschermpje zal bijvoorbeeld veiligheidsproblemen veroorzaken vergelijkbaar met die van het hanteren van een mobiele telefoon tijdens het sturen, wanneer de aard van de erbij geprojecteerde data afhangt van de oogbewegingen die daardoor niet constant op de weg gefocust kunnen zijn. Verder kunnen bepaalde teksten, plaatjes en tekens het zicht onduidelijk maken, waardoor de kans op ongelukken toeneemt.

Glass krijgt momenteel in de reguliere media voornamelijk neutrale tot positieve aandacht; journalisten tonen zich in hun besprekingen vooral onder de indruk van de nieuwe geschetste mogelijkheden. Echter, de onvermijdelijke privacy- en veiligheidsproblemen zijn een duidelijke aanwijzing dat het bedrijf Google dit keer een geheel verkeerde route heeft gekozen. Google Glass spreekt menigeen aan vanwege enkele geniale, nieuwe mogelijkheden, maar zal sluipenderwijs de wereld vooral in negatieve zin transformeren tot een samenleving waar privacy en het idealiter daarbij horende gevoel van geborgenheid tot holle, nostalgische begrippen zijn verworden. Tenzij we er allen, nog net op tijd, een stokje voor steken.

Geïnteresseerd in nog meer kritische informatie over het Google Glass project? Zie de volgende website: Stop the Cyborgs

Advertenties

2 thoughts on “Google Glass – De volgende stap naar een efficiënte maatschappij

  1. Wat mij betreft worden hier meerdere stokjes voor gestoken. Ik denk niet dat we de bril daarmee tegenhouden, maar dit is hét moment om een punt te maken van privacyissues, de enorme macht bij Google en de achteloosheid waarmee de mens omwille van gemak en entertainment zijn autonomie afstaat aan derden. Ik probeer het debat hierover gaande te houden; o.a. middels deze petitie: http://petities.nl/petitie/stop-google-glass

    Like

    • Over dat tegenhouden gesproken. De aandacht in de kranten valt nog tegen. Toch kan het niet anders of die aandacht gaat er komen. Het onderwerp breekt hoe dan ook door als het product op straat begint op te vallen. Ik weet zeker dat het tot grote protesten zal leiden. Op allerlei plekken zullen mensen het agressief tegemoet treden. Denk aan plekken waar kinderen spelen (bezorgde ouders), aan gebruik binnen kantoren en fabrieken (de directie wil geen spionage), in discotheken en café’s, bij optredens en in de bioscoop, in de toiletruimte, in de supermarkten (daar fotograferen is in de VS not-done), noem maar op.
      Ik denk trouwens dat het debat zich wel moet gaan concentreren op Google Glass, ook al geldt het privacy-issue voor meer zaken. Eerst en vooral moet GG worden gedwarsboomd, want dit is in mijn ogen de ernstigste variant tot nu toe.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s